ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要・学内刊行物
  2. 人間と科学:保健福祉学部誌
  3. 18巻1号

特別支援学校における教員と作業療法士の連携―教員へのアンケート調査より―

https://pu-hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/218
https://pu-hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/218
854b45a2-c978-43b2-8d0d-45741101e373
名前 / ファイル ライセンス アクション
hohuku18079.pdf hohuku18079.pdf (902.2 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2023-04-17
タイトル
タイトル 特別支援学校における教員と作業療法士の連携―教員へのアンケート調査より―
言語 ja
タイトル
タイトル Collaboration between occupational therapists and school teachers in special needs schools: Questionnaire survey of school teachers
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者 古山, 千佳子

× 古山, 千佳子

ja 古山, 千佳子

ja-Kana コヤマ, チカコ

en KOYAMA, Chikako

Search repository
高木, 雅之

× 高木, 雅之

ja 高木, 雅之

ja-Kana タカギ, マサユキ

en TAKAGI, Masayuki

Search repository
吉岡, 和哉

× 吉岡, 和哉

ja 吉岡, 和哉

ja-Kana ヨシオカ, カズヤ

en YOSHIOKA, Kazuya

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 特別支援教育における作業療法のニーズが高まる一方で,教員と作業療法士(以下OT)の連携不足やOT の役割の不明確さが指摘されている。そこで,本研究では,特別支援学校における教員とOTの連携した取り組みやOTへの期待を明らかにすることを目的に,広島県内の特別支援学校教員約1,200名を対象にアンケート調査を実施した(有効回答数240名)。その結果,9割以上の教員がOTを知ってはいたが,約7割が年1~ 3回しか連携していなかった。教員とOTが取り組んだ内容には,児童生徒への直接的なアプローチと教員へのアプローチの2種類があり,9割以上の教員が役に立ったと回答した。また,教員はOTに対し,児童生徒のニーズと問題の明確化,教室での直接的な問題解決,専門性を尊重した連携,学校システムへの理解など,連携内容の充実を期待していた。特別支援学校でOTにできることは,OTの視点で児童生徒を評価し,教員と情報共有することを通して児童生徒の具体的な問題解決に取り組むことだと考える。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The need for occupational therapists (OTs) in special needs education is increasing, but collaboration between school teachers and OTs is insufficient, and the role of OTs in special needs schools is unclear. The purpose of this research is to clarify the practice of OTs in special needs schools and the expectations of school teachers with regard to OTs. We sent a questionnaire to 1,200 teachers at special needs schools in Hiroshima Prefecture. Two hundred forty school teachers responded. More than 90% of teachers knew OTs, and about 70% of teachers collaborated with OTs only 1 to 3 times a year. There were two types of OT interventions in special needs schools: direct interventions for students and interventions for teachers. More than 90% of teachers responded that OTs were useful. Teachers expected them to clarify the needs and problems of students, to solve specific student problems in the classroom, to collaborate while respecting each other’s identity, and to understand the school system. OTs may be able to solve the problems of students in their classrooms by evaluating student occupational performance and sharing student information with teachers.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 報告
書誌情報 人間と科学 : 県立広島大学保健福祉学部誌
en : Humanity and science : journal of the Faculty of Health and Welfare

巻 18, 号 1, p. 79-88, 発行日 2018-03
出版者
出版者 県立広島大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1346-3217
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12121256
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:47:35.101831
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3